لابی ( فضای انتظار ) :
در دسترس ترین فضا هنگام ورود ، مناسب ترین محل برای قرارگیری لابی است.
لزوم شکل گیری چنین فضایی به این دلیل است که شخص هنگام ورود به فضای اداری
بتواند با منشی یا بخش اطلاعات ارتباط داشته باشد و در صورت لزوم لحظاتی
را منتظر بماند؛ در نتیجه در این فضا به میز منشی یا پذیرش و مبلمانی برای
نشستن اشخاص نیاز است. این مبلمان الزاماً نباید شکل رسمی و معمول مبلمان
اداری را داشته باشد و تعداد و شکل این مبلمان به تعداد اشخاص مراجعه کننده
بستگی دارد. در مورد انتخاب یا طراحی این مبلمان باید در نظر داشت که درجه
راحتی میبایست بین مبلمان رسمی اداری و مبلمان راحتی نشیمن باشد.
اتاق مدیریت :
رسمی ترین مبلمان فضای اداری به این بخش اختصاص می یابد این فضا می بایست
برای القای حس ریاست و مدیریت نسبت به فضاهای موجود شکیل تر و محلی مناسب
برای پذیرایی از میهمانان مدیر باشد. میز مدیریت از لحاظ ابعاد بزرگتر از
میزهای دیگر موجود در فضاهای اداری است تا بیان کننده بالاتر بودن سمت مدیر
نسبت به دیگر پرسنل باشد.
از نکات قابل توجه ، تعبیه وسایلی است که
اسباب راحتی مدیر را فراهم می کند. وسائلی چون بوفه کوچک شخصی ، دسترسی به
سرویس بهداشتی شخصی و غیره که این عوامل در فضا ضرورتی ندارند و بسته به
وسعت فضا و تمایلات شخصی استفاده کننده آن می باشد.
اتاق کنفرانس :
این فضا به لحاظ کاربردی شرایط خاصی دارد که رعایت نکات خاصی را نیز می
طلبد؛ نکاتی چون آکوستیک بودن فضا ، تنظیم نور محیط ، در صورت وجود ویدئو
پروجکشن یا اسلاید و غیره. یکی از الزامی ترین مبلمان این فضا میز کنفرانس
است که با توجه به تعداد نفراتی که برای استفاده از آن پیش بینی می کنیم و
اندازه فضا ، شکل های مختلفی دارند.
در مواقعی که تمایل رعایت سمت ها و برتری در تقدم و تاخر محل نشستن وجود نداشته باشد ، از میز گرد استفاده می کنیم .
در
صورت لزوم استفاده از ویدئو پروجکشن یا دستگاه اسلاید باید دقت داشته
باشیم که پرده نمایشگر باید در معرض دید همگان باشد و در صورت وجود پنجره
از پرده های کلفت استفاده می شود تا هنگام نمایش فضا تاریک باشد.
برای
آکوستیک کردن فضا از مصالح خاصی استفاده می شود ، چنانچه یک فضای مجزا برای
اتاق کنفرانس وجود داشته باشد از دیوارپوش ها و سقف های کاذب آکوستیک
استفاده می شود.
چنانچه فضای مجزایی وجود نداشته باشد می توان پارتیشن
های عایق صدا را به کار برد. استفاده از رویه کوب های چرمی و چوبی به این
مسئله کمک فراوان می کند.
اتاق پرسنل :
این فضا ممکن است پذیرای کارمندان متعددی باشد که در عین حال که فعالیت
متضاد دارند در کنار هم کار می کنند. برای جلوگیری از بروز مزاحمت و اخلال
در کار باید برای هر یک فضایی نیمه خصوصی ایجاد کرد. از آنجا که تفکیک یک
اتاق بزرگ به قسمت های کوچک تر تاحدی منطقی نیست نمی توان فصاهای کاملاً
مجزا ایجاد کرد. در نتیجه توصیه می شود از پارتیشن های با ارتفاع کم
استفاده شود.معمولاً مبلمان اداری مختص به این فضا چیدمان خاصی دارند که در
زیر به چند نمونه از این چیدمان اشاره می شود.
ساختمان یک اداره بزرگ شامل مکانهای مختلف و متعددی است:
1
- بخش های اداری دفاتر مجزا برای یک تا سه نفر به همراه کارگاههایی برای
کار آموزان و دفاتر گروهی برای حداکثر 20 نفر، بعضی ادارات کارگاههای مجزا
را با بخش های گروهی یکی می کنند. در اداره ای با پلان باز به جز یک بخش
منشی گری مجزا، بقیه مکانها برای کار فردی و گروهی چند منظوره اختصاص می
یابد.
2 - قسمت های انبار اسناد برای نگهداری پرونده ها، طرح ها،
میکروفیلم و وسایل الکترونیکی، لوازم بایگانی و ثبت ، ثبت اسناد باز سازی و
خرد کردن.
3 - بخش های خدمات اصلی اداری، دارای تجهیزات نوشتاری، تکثیر ، چاپ، فتوکپی و کامپیوترهای شخصی
4 - قسمت پست خانه، نامه ها و محموله های پستی، کنترل ورود و خروج اجناس
5 - بخش نمایش گروهی شامل اتاقهای گردهمایی با دیوارهای متحرک و بخش های نمایشگاه، تالار های کنفرانس و گردهمایی .
6
- امکانات اجتماعی شامل رختکن، آشپزخانه، توالت برای هر طبقه یا بخش، بخش
استراحت کارکنان، محل خوردن و آشامیدن، امکانات ورزشی، سالن غذا خوری با
آشپزخانه.
7 - مکانهای اضافی و ضمیمه، احتمالاً برای تعلیم در زمینه استفاده از وسایل سمعی و بصری
8 - امکان نیاز به وجود یک قسمت برای ورود اتومبیل ، جای پارک (به صورت زیر زمین) و بخش های تحویل.
9 - فضاهای گروهی شامل راهروها – پلکان – آسانسورها – ورودی های خروجی و اضطراری به صورت داخلی و خارجی.
10
- خدمات اصلی شامل وجود مسائل خدمات فنی ، تهویه مطبوع، دستگاه تهویه،
سیستم حرارتی ، برق، سیستم آرمانی ، پردازش اطلاعات، مرکز کامپیوتری،
مخابرات و نظافت و مراقبت
سطح زیر بنای لازم در ادارات را تقریباً از 2 تا 3متر مربع به حدود 15 تا متر مربع18 افزایش می دهند.
مبلمان فضاهای اداری:
تناسب
لوازم اداری با دفاتر، تحت تاثیر عواملی چون قابلیت تطبیق ، تنظیم، دوام،
سازگاری، فضای نگهداری، بهره وری، زیبایی و چگونگی سیم کشی می باشد.
فضای
مورد نیاز برای کارمندان در حالت نشسته یا ایستاده ، مبنایی برای محاسبه ی
حداقل فاتصله بین میزها و میز تحریرها است (حداقل فاصله مطلوب ۱۰ متر)
صندلیها باید قابل تنظیم چرخدار و مبله و مجهز به پشتی تکیه دادن باشند.
دفاتر بایگانی ، آرشیو و کارتهای اطلاعات مربوط به دانشگاهها و ... را می
توان در کمدهای بدون پهلو که معمولاً از جنس استیل و در ابعاد استاندارد
ساخته می شوند قرار داد.